Thursday, March 10, 2011

Ice-skating ukhwah kita


Sampai sekarang saya masih ingat. Waktu sekolah rendah agama, saya lebih banyak main daripada belajar. Saya paling suka hari Jumaat. Ya, sebab sementara menunggu pelajar lelaki solat jumaat di masjid, kami, perempuan ada projek hebat!


Dulu burung selalu qada' hajat dekat belakang kelas kami. Lepas cuci lantai sama-sama, kami berlagak macam main 'ice-skating', konon-kononnya la. Lagi banyak guna sabun, lagi licin la lantai kan. Kalau nak ekstra licin, ada yang 'rajin' bawa bedak, tabur lagi atas lantai. Memang melayang!

Satu hari, tengah syok main gelecek berjemaah, ustazah masuk kelas!

Berasap je ustazah tengok. Apa lagi, kena la kami. Masa tu kecil hati dengan ustazah. Malu! Sebab waktu tu ada seorang pelajar lelaki baru balik dari masjid. Dan dia dengar, jelas dan terang kami kena marah. Saya harap dia tak ingat lagi peristiwa tu.

Tapi, bila saya kenang-kenang balik, saya nak ucapkan "TERIMA KASIH, USTAZAH!".

Terima kasih kerana lontaran kata ustazah yang masih melekat dalam hati ini mengajar kami mengerti apa itu malu. Peluru teguran yang dikira panas waktu dulu, menyejukkan akhlak kami agar bergerak bersandarkan syariat. Bait bicara yang membuatkan kami muncung tajam, menjadi rencah untuk tersenyum sendiri tatkala dikenang.

Ya, kami memang nakal. Nakal-nakal pun ustazah sayang kami. Sebab sayang la kami dimarahi. Dek kerana itu la kami masih ingat ustazah sampai hari ni :)

p/s: Cik Anis Farhana mesti ingat lagi 'tragedi' tu..hehehe ;p

Mengejar jannah abadi..

Innallaha ma'ana..