Saturday, November 12, 2011

Eh kita ada 'logam' rupanya.


Semalam mesej dengan akak. Teringat hadith manusia ibarat logam.

'Manusia ibarat logam,
terpilih dia waktu jahiliyyah,
terpilih dia semasa ISLAM. Sekiranya dia faham.'

[HR Abu Hurairah]


'Akak rasa apa logam akak?'

'Adik rasa logam adik apa?'

Eh eh, orang tanya dia, main lantun-lantun pula.

Yang pasti logam saya bukan pada berbicara atau berkata-kata. Memang out.

Semalam juga ada tautan ukhwah. Lujnah musolla dan kebajikan. Jadi saya pun terlibat. At 11th hour, pilih tajuk semangat jihad. Tadabbur 22:78. (Tautan ukhwah ni buat setiap hari jumaat antara pelajar perempuan. Boleh take over musolla lelaki sebab masa tu dorang pergi solat jumaat. Best! :D )

Kalau rasa down, saya suka tilik ayat tu. Suka sangat. Tapi...

Ya, tapi bila nak sampaikan melalui bicara kat orang lain, Ya ALLAH. Saya kesian benar dekat kawan-kawan yang mendengar. Ayat Quran tu tersangat cantik, penuh makna, tapi saya dapat kupas sikit je.

Berbeza dengan orang yang memang logamnya pada kata-kata, insyaALLAH dapat gunakan masa yang sama tapi terkesan di hati orang yang mendengar.

Bersalah rasanya. Hmm..

Moga ALLAH terima amalan yang mungkin tak sampai sebesar biji sawi ni.

Teringat kisah Umar al-Khattab. Dia bengis sewaktu jahiliyyah, dan ketegasan tu tak luntur bila ISLAM jadi pegangan. Dia tak campak logam (kelebihan) tu bila ISLAM datang, tapi dia gunakan untuk ISLAM. Ya, sebab dia faham.

Moga kita juga faham. 'Kalau ALLAH nak bagi kebaikan, ALLAH bagi kefahaman dalam agama'.

Kalau kita petah berbicara, lontarkanlah kata-kata itu kerana ALLAH.

Kalau kita lancar tintanya, tulislah sesuatu untuk ISLAM.

Kalau merdu suaranya, jentiklah hati-hati yang mendengar alunan itu untuk dekat pada ALLAH. Contoh macam maher zain ke, dawud wharnsby ke, zain bhika ke. Tapi untuk perempuan ada batas la kan. Jangan risau, ALLAH tu adil, mesti ada logam lain tu.

Jangan jadi, scum as the scum of the flood. Jangan sesekali jadi salah seorang daripada spesies tu. Banyak tapi tak berguna.

Logam pun ada harganya. Terpulang kita nak jadikan logam kita sehebat lamborghini atau sekadar besi buruk.

* Logam = kelebihan.

Mengejar jannah abadi..

Innallaha ma'ana..